Verdens kuleste nabolag

Bydel Sagene - skisse

VIKTG!
Vi tar imot bilder til utgangen av april!

Vi husker det godt!
I november 2021 havnet Sagene på 21 plass på listen over verdens kuleste bydeler i en kåring i det internasjonale tidsskriftet TimeOut.
De skriver: «Oslo vokser raskt, men ett nabolag har beholdt sin unike karakter bedre enn de fleste. Med sine koselige kafeer og restauranter, historiske bygg, store parker og en seriøst imponerende nygotisk kirke, føles Sagene svært annerledes enn byens mer stilrene, nye utviklinger.»

Historielaget i samarbeid med Arbeidermuseet ønsker å dokumentere dette. Vi har fått støtte fra Sparebankstiftelsen til en utendørs og innendørs fotoutstilling, der vi viser ulike sider av bydelen. Utstillingen er tenkt å kunne «vandre» rundt i bydelen. Vi vil ha nye bilder, men også historiske. Derfor ber vi historielagets medlemmer om hjelp.

Vi har tre ønsker!
For det første: Hva er ditt favoritt motiv fra bydelen?
Lukk øynene og tenk på bydelen – hva ser du? Fortell oss om det!

For det andre: Hva har du hjemme av fotografier?
Vi vil gjerne låne dem, for evt bruk i utstillingen.

For det tredje (for den digitale):
Oslobilder.no finnes det historiske bilder fra Oslo. Her kan du søke på forskjellige temaer. Alle bilder har et referansenummer.
Kan du sende oss referansen på bilder du synes bør være med på den historiske delen av utstillingen?
Vennligst bruk vårt kontaktskjema her!

Vi vil ha arbeidsmøter for levering av bilder, forslag til motiv og digitale referanser på:
Sagene Samfunnshus (møterommet – River’n), Kristiansands gate 2, 0463 Oslo. 7 februar kl 17.00 – 19.00.
Torshov Bibliotek 8 februar kl 17.00 – 19.00.
Arbeidermuseet 9 februar kl 17.00 – 19.00.