Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

24. april fra kl 18:00 - 19:30

Free

Arbeidermuseets program – Våren 2024

Anna Rogstad: Skoleutvikler, fagforeningsleder og feminist
Anna Rogstad! En av Norges mest fremtredende kvinner i årene rundt 1900. Fra 1878 til 1995 hadde hun arbeidsplass på Sagene skole. Hør om hva hun kjempet for i samfunn og i skole.

Foredrag og samtale med forfatter Willy Aagre.
Aagre er professor emeritus og en av dem som vet mest om lærerinnenes økende innflytelse i skolen rundt forrige århundre. Han har tidligere skrevet om både Margrethe Munthe og Anna Sethne.

Arr.: Et samarbeid mellom Oslo Skolemuseum, Oslo Museum ved Arbeidermuseet og FAU på Sagene skole.

Anna Rogstad: Skoleutvikler, fagforeningsleder og feminist
I skoleverket var hun en engasjerende lærerinne, lærebokforfatter, pådragsdriver for jenters utdanningsmuligheter og leder av Norges lærerinneforbund. Som fagforeningsleder og skolestyremedlem hadde hun en klar skolepolitisk stemme. Hun var en tydelig skolepolitisk stemme som fagforeningsleder og skolestyremedlem, forkjemper for kvinners stemmerett og landets første kvinnelige stortingsrepresentant. For tusenvis av pedagoger, ikke minst for lærerinnene, var hun en stor inspirasjonsmodell.

I februar 2024 kom boka «Anna Rogstad. Kampen for en praktisk skole» ut på Fagbokforlaget.
Mellom 1878 og 1895 arbeidet Anna som lærerinne på Sagene skole. Hit, til et rom oppkalt etter en av de hun inspirerte, Anna Sethne, kommer forfatter Willy Aagre for å snakke om Anna Rogstads mangfoldige liv og virke.
Hva er arven som hun og andre kvinnelige skolepionerer har etterlatt seg?

Sted: Sagene skole, Anne Sethnes sal.
Dørene åpnes en halvtime før.

Foto:
Lærere og personale ved Sagene skole.
År 1885. Anna Rogstad først på andre rad fra venstre. (I mørkt skjørt med mange kapper). Ukjent fotograf. Oslo byarkiv.

Flere foto kommer i egen sending!

Dato:
24. april