Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Medlemsmøte i Sagene kirke

5. november 2020 fra kl 18:00 - 21:00

Medlemsmøte i Sagene kirke
Sokneprest Knut Rygh kåserer om kirkens historie og dens utsmykning og symbolikk.
Har du hørt om presten Johan Storjohann, som samlet tusenvis av mennesker til gudstjeneste på Gråbeinsletta? Hva fikk man for kr 200 000 i 1890? Er alterbildet malt av den kjente maleren Rubens? Hvorfor har prekestolen en dominerende plass i norske kirker? Og hvorfor mangler det en disippel i kirkens flotte glassmalerier? Labyrinter og Gud, hva er sammenhengen? Og hvorfor var det livsfarlig å være kirkegjenger på begynnelsen av vårt årtusen?
Kom og hør!

Andre halvdel av programmet ledes av kirkens organist Stein Skøieneie, som tar oss med på en spillende «gatevandring» på Torshov, med kjente komponister som Sæverud og Grieg. Og der vi ender opp med Jolly Kramer-Johansen og Johannes Haarklou, bydelens «egne» komponister. I tillegg snakker han om sin kjære, «Dronninga av Torshov», det berømte Hollenbach-orgelet: «Mitt kjærlighetsforhold til denne dronningen av Sagene kirke, som altså startet engang på 1970-tallet som en avstandsforelskelse, er i dag et modent og fortrolig forhold. Ufattelig mange gleder har det gitt meg, men usigelig mange fortvilte bekymringer også.
Kom og hør!

Sagene kirke er så stor at vi kan garantere dobbel corona-avstand, og alle får antibac ved ankomst.

Dato:
5. november 2020