Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Medlemstur til Ringerike

10. september 2022 fra kl 09:00

Kr. 400-Kr. 800

Vi rusler på Ringerike

Årets medlemstur går til Ringerike. Vi starter i Åsa med Kjerratmuseet. Kjerrat kommer av tysk Kehrrad, som betyr vendehjul.
Kjerraten i Åsa ble i sin tid regnet som en av Norges store ingeniørbragder. Den ble laget for å frakte tømmer fra Steinsfjorden på Ringerike til Lysakervassdraget.
Hensikten var å spare penger, ved at Peder Anker slapp å betale tømmertoll til Drammensvassdraget.

Museet drives av foreningen Kjerratmuseet. På museet får vi se en modell av kjerraten, og får høre mer om historien. Videre får vi  etter en kort busstur og ca 300 m til fots se et av hjulhusene som foreningen har rekonstruert.

Etter en lunsj går turen videre til Veien kulturminnepark utenfor Hønefoss. Her finner vi et av Nordens største gravfelt fra eldre jernalder. Et langhus fra jernalderen er rekonstruert, og vi kan se utstillingene i stedets museum.

Start fra Oslo Bussterminal!

Medlemspris: kr 400,-
Ikke-medlemmer: kr 800,- (som inkluderer medlemskontingent).

Påmelding til medlemsturen: Klikk her og fyll ut skjema innen 25. august 2022!

Dato:
10. september 2022