Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

3. juni 2020 fra kl 18:00

I arbeiderstrøk
Byvandring fra Torshov via Birkelunden til Arbeidernes Antikvariat på Schous plass.
Vandringen går gjennom en rekke av byens arbeiderstrøk, fra sosial boligbygging i Kristiania! På Torshov – gjennom en bråta med gårder og gater, via «nr 13», Birkelunden og arbeiderkvarter på Grønne’løkka – før den avslutter på Schous plass – på Arbeidernes Antikvariat. En rekke forfattere – oppvokst i arbeiderstrøk – dukker opp underveis. Og til slutt kan vi kanskje stå med ei av bøkene deres i hånda? Fram dit har vi også hørt om spaniahjelpen, antifascistiske kravaller, ei mamma som ble drept av en flyvinge – i Moskva på 1920-tallet – og om motstandskamp under krigen i 1940-45. Spennende i arbeiderstrøk – med andre ord!

Veiviser Petter Vellesen, er leder i Oslo Bygningsarbeiderforening.

Arrangementet er et samarbeid mellom Arbeidermuseet, LO i Oslo og Sagene Torshov historielag

Møtested: Nederst i Torshovparken, ved minigolfbanen.
Hegermanns gate 25, 0476 Oslo.

Foto: Deichmanske bibliotek på Schous plass ca 1935. Oslo Museum – oslobilder.no

Dato:
3. juni 2020